Home ENGLISH
  • Renata Rosa

  • Susana Baca

  • Adriano Adewale

  • Ghada Shbeir

  • Tim Eriksen

  • Omar Sosa

  • Chouk Bwa Libète

  • Ester Rada

< >

Mentor współczesnego afro-kubańskiego jazzu, który swobodnie łączy tradycyjny jazz z elementami world music, brzmieniem elektronicznym oraz rodzimą muzyką korzeni.. Jego muzyczna droga rozpoczęła się w rodzinnym Camaguey na Kubie, gdzie jako ośmiolatek zaczął grać na perkusji i marimbie. Gdy był nastolatkiem, uczył się gry na fortepianie w prestiżowej szkole Escuela Nacional de Música w Hawanie. W 1993 roku przeprowadził się do Ekwadoru, gdzie zgłębiał ludową tradycję regionu Esmeraldas, słynącego z oryginalnego stylu gry na marimbie. W 1995 roku zamieszkał w San Francisco i bardzo szybko zyskał uznanie w tamtejszym środowisku latynoskiego jazzu.

Jego światowa kariera rozpoczęła się od wydania w 1997 roku w Kalifornii albumu Omar Omar. Od tego czasu Omar Sosa nagrał 24 płyty, z których większość zaznaczyła się w historii muzyki nie tylko jazzowej i afro-kubańskiej. Świadczą o tym prestiżowe nagrody, m.in. siedmiokrotna nominacja do Grammy, trzykrotna nominacja do nagrody BBC Radio 3 w kategorii world music, nagroda Jazz Journalists Association z Nowego Jorku za album Sentir (2002) czy niemiecka nagroda Echo Jazz Award za płytę Ceremony (2011).

Pytany o inspiracje muzyczne Omar Sosa wymienia tradycyjną muzykę afro-kubańską, europejskich kompozytorów muzyki klasycznej (w tym Chopina, Bartoka i Satiego), a także amerykańskich i latynoskich mistrzów jazzu: Chucho Valdesa, Charliego Parkera, Johna Coltrane’a, Oscara Petersona, Herbiego Hancocka, Chicka Core’e, Keitha Jarretta oraz pionierski kubański zespół jazzowy Irakere. Jednak największy wpływ na jego twórczość miała muzyka Theloniousa Monka. Fascynują go tradycyjne kultury muzyczne całego świata, a szczególnie Afryki, z którą czuje się silnie związany duchowo. W swojej muzyce i podczas koncertów nawiązuje często do popularnego na Kubie kultu Santeria, czyli synkretycznych wierzeń plemienia Joruba, którego członkowie przybyli na Karaiby jako niewolnicy.

Omar Sosa występuje z wybitnymi artystami z całego świata, poruszając się przy tym nie tylko w stylistyce afro-kubańskiego jazzu. Współpracował m.in. z perkusistami Johnem Santosem, Orestesem Vilato, Pancho Quinto, Papą Ronconem, Gustavo Ovallesem, Marque’m Gilmorem, Angą Diazem, grupą gnawa Nass Marakech, wokalistą i lutnistą Dhaferem Youssefem, wokalistami Marią Marquez, Anastacią, Timem Eriksenem, Natachą Atlas, trębaczem Paolo Fresu, flecistą Markiem Weinsteinem, bigbandem Neue Deutsche Rundfunk i Quarteto Afrocubano.

W 2009 roku wraz z zaproszonymi przez siebie gośćmi nagrał płytę Eggun: The Afri-Lectric Experience. Był to hołd złożony Milesowi Davisowi z okazji 50. rocznicy powstania albumu Kind of Blue i został oparty na motywach z tego przełomowego dzieła.

Omar Sosa z powodzeniem koncertuje na świecie, będąc atrakcją najważniejszych festiwali. Gra w prestiżowych klubach i salach koncertowych od Nowego Jorku, Tokio, Mediolanu, Paryża, Barcelony, Londynu, Montrealu po Kapsztad. Artysta kilkukrotnie odwiedził również Polskę, grając koncerty m.in. w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku i Bielsku-Białej.