21.09.2018

King Ayisoba

Charyzmatyczny „król” muzyki kologo z północno-wschodniej Ghany, w zaskakujący sposób opowiadający o tożsamości i problemach współczesnych Ghańczyków. Znakomicie łączy tradycję ze współczesnością – grając na tradycyjnej, dwustrunowej lutni kologo, śpiewając sugestywne teksty w kilku językach stał się jednym z najbardziej popularnych w Ghanie artystów.

0:00 / 0:00

Jest niekwestionowanym liderem prężnej społeczności muzyków kologo skupionej w okolicach miasta Bolgatanga. Jego energetyczne, transowe piosenki znajdują sobie wielu zwolenników nie tylko wśród tradycyjnych społeczności, ale także wśród mieszkańców miast i odbiorców spoza Ghany. To bez wątpienia „tradycyjna muzyka przyszłości”.

Nneka

Młoda wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów, jej autorska muzyka łączy elementy soulu, popu, r’n’b, afro beat uczy reggae. Międzynarodową popularność zdobyła w 2008 roku przebojem „Heartbeat”, który długo utrzymywał się na listach przebojów w wielu krajach. Jako swoje podstawowe źródło inspiracji podkreśla hip-hop, a także Felę Kutiego, Boba Marleya i Lauryn Hill.

Swój talent odkryła przebywając na studiach w Hamburgu, początkowo śpiewała z gitarą w barach i klubach, a z biegiem lat zaczęła zwracać się coraz bardziej ku nigeryjskim korzeniom. Dziś jest uznawana za jedną z najpopularniejszych artystek w Nigerii.

0:00 / 0:00
Ifriqiyya Electrique

Pierwotna forma rytualnej muzyki Banga z tunezyjskiej pustyni Djerid spleciona z dźwiękami przesterowanej elektrycznej gitary, basu i post-industrialnej elektroniki. Bezkompromisowe i mocne spotkanie ze współczesną interpretacją ceremonii przyjmowania ducha rûwâhîne, odbywające się przy dynamicznym akompaniamencie bębnów, śpiewów i metalicznych dźwięków kastanietów qraqeb.

Integralnym elementem Ifriqiyya Electrique są także wyświetlane w tle filmy, pokazujące autentyczne fragmenty ceremonii nagranej w miejscowości Tauzar i jej uczestników wpadających w trans. To globalne i ponad podziałami połączenie między muzyką i obrzędem, będące prawdziwym wyzwaniem dla odbiorcy.

0:00 / 0:00