imbir kiszony

Kiszony Imbir – Tajemniczy Składnik Zdrowej Kuchni

Kiszony imbir to niezwykle popularny składnik azjatyckiej kuchni, ale w powodzeniem wkroczył również za progi Polski, w której na niejednej półce sklepowej można taki imbir zakupić. I to nie tylko w sklepach z towarami zagranicznymi, ale również w wielu popularnych supermarketach. Proces kiszenia imbiru nie należy do skomplikowanych, można go również przygotować samodzielnie, co zostanie opisane w dalszej części artykułu.


Właściwości zdrowotne imbiru kiszonego.


Znane nam są właściwości zdrowotne imbiru niekoszonego, które od wieków wykorzystywane są w tradycyjnej medycynie, zwłaszcza w kulturze azjatyckiej. Oto niektóre z nich.

1. Właściwości przeciwzapalne: związku zawarte w imbirze, takie jak gingerole i shoagole, wykazują działanie przeciwzapalne, co może pomóc w wielu chorobach.
2. Łagodzenie dolegliwości żołądkowych: pomaga w łagodzeniu takich objawów jak nudności, wymioty, bóle żołądka czy zaparcia.
3. Wspomaganie trawienia: związki znajdujące się w imbirze stymulują enzymy trawienne, co wspomaga trawienie i zmniejsza ryzyko wzdęć.
4. Wzmacnianie odporności: Właściwości przeciwutleniające imbiru mogą pomóc w wzmacnianiu odporności organizmu, chroniąc go przed działaniem wolnych rodników.
5. Łagodzenie bólu: Zastosowanie imbiru może pomóc w łagodzeniu bólu mięśni i stawów.
6. Regulacja poziomu cukru: Imbir może pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi, co może być korzystne dla osób z cukrzycą.

Imbir charakteryzuje się dość ostrym smakiem, który nie dla wszystkich będzie smaczny, dlatego dodaje się go do napojów w małych kawałkach, w proszku, ale też w postaci suplementów. Można go również zagotować w wodzie i taki płyn wypijać z miodem czy herbatą. Jednak, aby zachować jego trwałość, można zrobić z niego kiszony imbir. Niektórzy również kawałek imbiru ssą w buzi.

Właściwości kiszonego imbiru są takie same jak imbiru w surowej postaci, jedynie nieznacznie proces kiszenia może zmienić niektóre składniki odżywcze. Można nadal w nim znaleźć takie związki, jak witaminy C, B6, potas czy związki przeciwutleniające.

Jak wygląda proces kiszenia imbiru?

Proces kiszenia imbiru jest podobny go kiszenia innych znanych nam warzyw. Kawałki imbiru – im cieńsze tym lepsze zalewa się octem, solą, a także czasami cukrem.

Imbir jest najpierw obierany i krojony na cienkie plasterki lub cienkie paski – forma krojenia zależy od naszych upodobań. Następnie jest blanszowany, czyli krótko gotowany w wodzie, dzięki czemu nie jest już taki ostry. Po blanszowaniu kawałki imbiru zanurza się w zalewie octowej z dodatkiem soli i cukru. Czasami dodaje się również inne składniki, takie jak plasterki cytryny czy papryczki chili, dla dodania smaku i aromatu.

Po kilku dniach fermentacji w zalewie imbir nabiera charakterystycznego kwaśno-słodkiego smaku i staje się możliwy do zjedzenia w całości, co nie jest raczej możliwe w przypadku surowego imbiru. I to go właśnie wtedy czyni popularnym dodatkiem do dań, zwłaszcza w azjatyckich potrawach, jak sushi czy potrawy chińskie czy tajskie.

Kiszony imbir jest dodawany do sushi jako „gari” do oczyszczenia podniebienia między różnymi smakami, dlatego je się go naprzemiennie z kawałkami sushi. Po każdym kawałku sushi mamy zneutralizowany smak, co pozwala nam lepiej czuć jak smakuje kolejny kawałek sushi. Jednak nie tylko do sushi jest dodawany imbir. W wielu azjatyckich restauracjach podawany jest imbir w eleganckim pojemniku, czarce, aby kosztować go pomiędzy różnymi rodzajami ryb czy dań.

Kiszony imbir jako dodatek do napojów


Jak się okazuje, kiszony imbir może być również doskonałym dodatkiem do różnego rodzaju napojów podawanych na ciepło oraz na zimno: herbat aromatycznych, koktajli, lemoniad. W zależności jak bardzo ostry napój nam smakuje, dodajemy go tyle ile ostrości jesteśmy w stanie zaakceptować. Z pewnością napój z imbirem będzie rozgrzewający, szczególnie zimą, a latem aromatyczny i orzeźwiający.


Dlaczego kiszony imbir to wyjątkowy dodatek do diety? Podsumowanie.


Kiszony imbir to fascynujący dodatek do kuchni, który nie tylko dodaje smaku potrawom, ale posiada dużo właściwości zdrowotnych, które zostały już wcześniej opisane.
3 jego cechy sprawiają, że jest on wyjątkowy:

  1. Niskokaloryczny: Kiszony imbir jest niskokaloryczny, co oznacza, że można go dodawać do potraw jako aromatyczny składnik bez obaw o dodatkowe kalorie.
  2. Bogactwo smaku: Dodaje potrawom pikantnego, kwaśno-słodkiego smaku, nadając im charakterystyczny aromat.
  3. Wartość odżywcza: Chociaż kiszenie może wpłynąć na niektóre składniki odżywcze, to imbir wciąż zachowuje część swojej wartości odżywczej, jak witaminy i związki przeciwutleniające.

Tradycja imbiru jest bardzo długa, dlatego jego wartość kulturowa jest bardzo znacząca dla krajów azjatyckich, które od lat stosują go jako środek leczniczy i dodatek w kuchni. Warto zatem czerpać z tradycji azjatyckiej i sięgać po kiszony imbir tak często jak sięgamy po surowy, aby poznać jego inną postać gotową do spożycia. Do takich popularnych dań jak sałatki czy znane nam curry na pewno warto go dodać, aby urozmaicić ich smak.

Leave a Comment